Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012



ΤΙ ΚΡΥΒΕΤΕ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ  ΓΙΑ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΛΟΗΓΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ .

ΜΗΠΩΣ ΧΑΡΕΣ ΣΕ ΗΜΕΤΕΡΟΥΣ















                     
                  Σχετικά  με την Πλοηγική Υπηρεσία του Υ.Ε.Ν.Α
       
Η Διεύθυνση Πλοηγικής Υπηρεσίας υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΕΝ. Σε αυτήν υπηρετούν 54 πλοηγοί (εξειδικευμένοι πλοίαρχοι του εμπορικού ναυτικού), 76 άτομα ως κατώτερο πλήρωμα των πλοηγίδων και 10 διοικητικοί υπάλληλοι, η λειτουργία της διέπεται από τον Ν. 3142/1955.
Οι πλοηγήσεις διενεργούνται από τους πλοηγούς και μόνο. Η πλοήγηση διενεργείται με κύριο σκοπό την προστασία της ανθρώπινης ζωής, την ασφάλεια των πλοίων και των αγαθών που μεταφέρουν, και την προστασία του περιβάλλοντος.
Υφίσταται ειδικός λογαριασμός το Ειδικό Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας, στο οποίο εισφέρονται όλα τα έσοδα της Υπηρεσίας και από το οποίο καλύπτονται όλες οι δαπάνες λειτουργίας της.
Οι ιδιαίτερα σοβαρές δυσλειτουργίες και ελλείψεις που παρατηρούνται με το συγκεκριμένο μοντέλο της πλοηγικής υπηρεσίας ως δημόσια υπηρεσία οδήγησαν τον πρώην ΓΓΛΛΠ κ. Πάλλη να συστήσει ειδική επιτροπή για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών πλοήγησης, επιτροπή την οποία συνέχισε και ο νυν ΓΓΛΛΠ κ. Κ. Μουτζούρης. Να σημειωθεί ότι με το σημερινό μοντέλο η συνεισφορά της πλοηγικής υπηρεσίας στα δημόσια έσοδα είναι μηδενική, εκτός από κάποιες ελάχιστες υπέρ τρίτων εισφορές και τη φορολόγηση των μισθωτών υπηρεσιών.
 Η Πανελλήνια Ένωση Πλοηγών προέβη στην εξής πρόταση ενώπιον της Επιτροπής υπό την προεδρεία του Γενικού Γραμματέα Λ.Λ.Π. κου Κωνσταντίνου Μουτζούρη:
1.   Σύσταση ανώνυμης εταιρίας ειδικού σκοπού με την επωνυμία «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΠΛΟΗΓΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΕ» και μοναδικούς μετόχους όλους τους εν ενεργεία πλοηγούς, οι οποίοι υποχρεούνται να παρέχουν προσωπικά τις υπηρεσίες τους ως αυτοαπασχολούμενοι-μέτοχοι-πλοηγοί.
2.   Στην εταιρία θα παραχωρηθεί κατ΄ αποκλειστικότητα το δικαίωμα παροχής υπηρεσιών πλοήγησης σε όλη την ελληνική επικράτεια (εκτός της Διώρυγας Κορίνθου). Επίσης θα παραχωρηθεί και το δικαίωμα υπηρεσιών καβοδεσίας.
3.   Ως αντάλλαγμα για την ως άνω παραχώρηση η εταιρία θα καταβάλει στο Ελληνικό Δημόσιο ετησίως ποσοστό 13% επί των ακαθαρίστων εσόδων της. Εξ αυτού ποσοστό 3% φρονούν ότι μπορεί να διατίθεται υπέρ του Λιμενικού Σώματος, ως συμβαίνει με το ισχύον καθεστώς. Συγχρόνως το Δημόσιο θα έχει έσοδα από το φόρο εισοδήματος της εταιρίας, το φόρο μισθωτών υπηρεσιών, το φόρο μερισμάτων κ.λ.π.

4.   Η εταιρία αναλαμβάνει εξ ιδίων χρημάτων την συντήρηση και επισκευή των πλωτών μέσων της Πλοηγικής Υπηρεσίας, τα οποία της παρέχονται μόνο προς χρήση. Εχει εκτιμηθεί ότι για την αιτία αυτή απαιτείται κατά προσέγγιση το ποσό των 300.000 ευρώ κατ΄έτος, ποσό κατά το οποίο ωφελείται το Δημόσιο.  Αναλαμβάνει εξ ιδίων χρημάτων την επιμόρφωση και εκπαίδευση των πλοηγών έτσι ώστε να παρέχονται πάντα άρτιες και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες. Για την αιτία αυτή εκτιμήθηκε ότι θα δαπανάται  το ποσό των 100.000 ευρώ κατ΄έτος , ποσό κατά το οποίο ωφελείται το Δημόσιο. Κυρίως όμως με δικές της δαπάνες θα προβεί στην μηχανογράφηση όλη της δραστηριότητας της ώστε να ελέγχεται πλήρως η λειτουργία της, οι κινήσεις των πλοηγών, οι πλοηγήσεις, να τιμολογούνται αυτόματα, να πληρώνονται τα πλοηγικά τέλη άμεσα και εν τέλει η εν γένει δραστηριότητα της να είναι απόλυτα διαφανής σε όλους. Επίσης θα έχει ιστοσελίδα με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τους συναλλασσόμενους, όπου ζητείται θα μπορεί να συναλλάσσεται με τρίτους ηλεκτρονικά  και εν γένει θα λειτουργεί με βάση τα διεθνή πρότυπα. Για την αιτία αυτή θα απαιτηθεί κατά προσέγγιση το ποσό των 500.000 ευρώ, ποσό κατά το οποίο θα ωφεληθεί το Δημόσιο. Για τη αιτία αυτή οι πλοηγοί έχουν έρθει ήδη σε επαφή με το ΕΜΠ προς διερεύνηση των προγραμμάτων που δύναται να εκπονηθούν από Ελληνες καθηγητές και ερευνητές. Κυρίως όμως θα ωφεληθεί με την νέα σύγχρονη και βελτιωμένη εικόνα της πλοηγικής υπηρεσίας προς τους τρίτους. Επισημαίνεται
5.   ότι η εταιρία σχεδιάζεται να πραγματοποιεί όλες συναλλαγές καθόλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο κατά τις ώρες λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών όπως σήμερα, εξασφαλίζοντας έτσι και νέες θέσεις εργασίας. Εξυπακούεται ότι θα προβεί άμεσα σε όλες τις προβλεπόμενες από τους κανόνες που εφαρμόζονται στη διεθνή ναυτιλία, πιστοποιήσεις (πλοηγών, εταιρίας, προσωπικού, πλοηγικών σταθμών), το όφελος για το Δημόσιο από την συγκεκριμένη διαδικασία ανέρχεται στο ποσό των 150.000 ευρώ για το πρώτο έτος και στο ποσό των 100.000 ευρώ για καθένα από τα επόμενα έτη.
6.   Η εταιρία  θα εποπτεύεται  από τον αναθέτοντα φορέα (Ελληνικό Δημόσιο) ως προς την εκτέλεση της σύμβασης και τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής. Η εταιρία θα εισπράττει τα τέλη από τις υπηρεσίες πλοήγησης με τους ειδικούς όρους που θα προβλέπονται στη σύμβαση σύμπραξης με το Ελληνικό Δημόσιο. Τα τέλη πλοήγησης θα καθορίζονται από τον εποπτεύοντα φορέα προς εξυπηρέτηση της ναυτιλιακής στρατηγικής που χαράσσεται.
7.   Απόλυτη διασφάλιση των  θέσεων εργασίας, των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών των απασχολουμένων πληρωμάτων των πλοηγίδων.
Επισημαίνουμε ότι η αρμόδια Επιτροπή υπό τον κο Γ.Γ.Λ.Λ.Π. κο Κωνσταντίνο Μουτζούρη κατέληξε σε πόρισμα που υιοθέτησε την βασική θέση περί της ανάθεσης των πλοηγήσεων σε ΝΠΙΔ με συμμετοχή μόνο των εργαζομένων στην Πλοηγική Υπηρεσία έναντι ανταλλάγματος. Επίσης η θέση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (επίσημος σύμβουλος της πολιτείας, με μέλη τις εφοπλιστικές ενώσεις) είναι όμοια στη βασική της κατεύθυνση, εισηγούμενη την διαχείριση της υπηρεσίας πλοηγήσεων από ΝΠΙΔ με πλειοψηφία και διοίκηση μόνο των πλοηγών. Στην κατεύθυνση αυτή κατέθεσαν προτάσεις και όλοι οι εμπλεκόμενοι με την πλοήγηση ναυτιλιακοί φορείς (ενώσεις πρακτόρων, ναυτιλιακών εταιριών κ.λ.π.).
Αντ’ αυτού ο κος Υπουργός Ναυτιλίας συνέταξε ένα σχέδιο νόμου, το οποίο είναι προς διαβούλευση και στο οποίο προβλέπεται:
1.     Σύσταση Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «Πλοηγική ΑΕ» με σκοπό την παροχή πλοηγήσεων στους εμπορικούς λιμένες της χώρας που παρέχονται και σήμερα, της οποίας το σύνολο των μετοχών περιέρχεται στο Ελληνικό Δημόσιο και ρυθμίζεται από τον ν. 3429/2005. Δηλαδή προτείνεται η σύσταση μίας ΔΕΚΟ !!!
2.     Η ΔΕΚΟ αυτή προικοδοτείται με τα χρήματα του Ειδικού Κεφαλαίου της Πλοηγικής Υπηρεσίας και τα πλωτά μέσα που ανήκουν στο Δημόσιο. Το ποσό που θα καταβάλει το Δημόσιο μέσω του Ειδικού Κεφαλαίου στην νέα εταιρία ανέρχεται κατ’ αρχήν σε 1.000.000 ευρώ και στη συνέχεια όποιο επιπλέον ποσό προκύψει από την εκκαθάριση του Ειδικού Κεφαλαίου. Κατά παράβαση κάθε μνημονιακής υποχρέωσης και κοινής λογικής, επεκτείνεται το κράτος-επιχειρηματίας, το οποίο επιπροσθέτως επιδοτείται.
3.      Η εταιρία αυτή κατ΄αρχήν θα έχει Διευθύνοντα Σύμβουλο, Διοικητικό Συμβούλιο και τεχνικούς και χρηματοοικονομικούς συμβούλους, πιθανώς και διοικητικό προσωπικό αλλά όχι ναυτικό προσωπικό, το οποίο θα μεταφερθεί σε αυτήν περί το τέλος του πρώτου εξαμήνου λειτουργίας της. Το σύνολο του ναυτικού προσωπικού θα προσληφθεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και μισθολογικό καθεστώς που θα ορίσει το Δ.Σ. της νέας εταιρίας, άγνωστο σήμερα στους εργαζόμενους. Δηλαδή η εταιρία κατά τους πρώτους μήνες της λειτουργίας της δεν θα παρέχει υπηρεσίες, δεν θα έχει έσοδα, θα έχει όμως έξοδα επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό ή δαπανώντας το κεφάλαιο της, το οποίο προορίζεται για επενδύσεις και όχι για τρέχοντα διοικητικά έξοδα.
4.     Η εταιρία αυτή ουδέν θα καταβάλει στο Δημόσιο ως τέλος ή μίσθωμα ή αντάλλαγμα για την παραχώρηση των πλοηγήσεων. Παραχωρείται λοιπόν δημόσια υπηρεσία σε ανώνυμη εταιρία (ΔΕΚΟ) χωρίς την παραμικρή ωφέλεια του Δημοσίου. Το μέρος δε των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο, μπορεί χωρίς περιορισμό να μεταβιβασθεί και έτσι οιοσδήποτε τρίτος να αποκτήσει στο χαμηλό κόστος των μετοχών την αποκλειστική δυνατότητα πλοηγήσεων, χωρίς άλλη υποχρέωση, με τεράστια ζημία του δημοσίου. 
5.     Η εταιρία εντός της πρώτης υπερδωδεκάμηνης εταιρικής χρήσης θα συντάξει επιχειρησιακό σχέδιο με άγνωστο προς το παρόν περιεχόμενο σε σχέση με την επιτακτική ανάγκη εκσυγχρονισμού και μηχανογράφησης των υπηρεσιών. Μετά την εκπόνηση του σχεδίου κατά νόμο θα προβεί σε διεθνείς διαγωνισμούς για την μηχανογράφηση της και την προμήθεια πλωτών μέσων. Γίνεται αντιληπτό ότι για την επόμενη τουλάχιστον τετραετία οι πλοηγήσεις θα στερούνται μηχανογράφησης και πλωτών μέσων. Με δεδομένη την αποκοπή της υπηρεσίας από τον στενό δημόσιο τομέα, είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθεί μεγάλος αριθμός υπαλλήλων για την οργάνωση των πλοηγήσεων, την είσπραξη των πλοηγικών τελών κ.λ.π. Προβλέπεται λοιπόν η σε σύντομο χρόνο ανάγκη πρόσληψης πολλών νέων υπαλλήλων του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Αναρωτάται λοιπόν κάποιος με δεδομένες τις μνημονιακές υποχρεώσεις του Ελληνικού Κράτους, πως θα επιτραπούν οι προσλήψεις και σε περίπτωση αδυναμίας προσλήψεων με ποιό τρόπο θα λειτουργήσει η νέα αυτή εταιρία;
6.     Η εταιρία αυτή θα χρηματοδοτείται σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού σε περίπτωση που εμφανίσει ζημίες ή απαιτηθούν επενδύσεις  κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας της. Γνωστή η απόλυτη αδυναμία επιβάρυνσης του κράτους με το ελάχιστο ποσό, ακόμη και με τους μισθούς του Διευθύνοντος Συμβούλου, του Διοικητικού Συμβουλίου και των εν γένει συμβούλων  της νέας αυτής ΔΕΚΟ .
7.     Η αβεβαιότητα του καθεστώτος απασχόλησης των εργαζομένων και η άνευ λόγου υποβάθμιση τους θα επηρεάσει την απόδοση τους. Είναι απορίας άξιο για ποιο λόγο ενώ οι ίδιοι οι εργαζόμενοι παραιτούνται της θέσης του δημοσίου υπαλλήλου και αποχωρούν από το Δημόσιο χωρίς απαιτήσεις, πρέπει να τους εντάξουμε σε ένα καθεστώς απασχόλησης ιδιωτικού δικαίου σε ΔΕΚΟ με όλες τις επιβαρύνσεις που συνεπάγεται το καθεστώς αυτό. Περαιτέρω η πρόθεση να δοθούν μετοχές στους εργαζόμενους σε μελλοντικό χρόνο, ουδέν μετριάζει. Οι εργαζόμενοι θα έχουν πάντα την μειοψηφία στο μετοχικό κεφάλαιο και στη διοίκηση, και με αλλεπάλληλες αυξήσεις τους μετοχικού κεφαλαίου το οποιοδήποτε δήθεν προς αυτούς αντάλλαγμα θα απωλέσει κάθε αξία.                                                     
8.     Η τιμολογιακή πολιτική δεν θα παραμένει σταθερά χαμηλή προς όφελος της εμπορικής και τουριστικής κίνησης, αλλά θα καθορίζεται κατόπιν πρότασης των Οργανισμών Λιμένος!!! Η διοίκηση της εταιρίας δεν θα μπορεί να εισηγείται στον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα την τιμολογιακή της πολιτική, αντίθετα θα λαμβάνεται υπόψη η γνώμη των διοικήσεων των οργανισμών Λιμένος, οι οποίοι προφανώς θα προβαίνουν σε εναρμονισμένες αυξήσεις λιμενικών και πλοηγικών τελών για λόγους ευνόητους. Η αύξηση των πλοηγικών τελών μπορεί να αποτελεί άλλοθι για τις εναρμονισμένες τιμολογιακές πολιτικές των στο μέλλον ιδιωτικών λιμένων, σε τίποτα όμως δεν βοηθά την οικονομία της χώρας, τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξη.
 Εν κατακλείδει:
Το μοντέλο της αυτοδιαχείρισης της πλοηγικής υπηρεσίας από τους ίδιους τους πλοηγούς με την εποπτεία και τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής από το Κράτος είναι ένα μοντέλο που συναντάται με διάφορες μορφές σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ολλανδία, η Πολωνία, η Σλοβενία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Μάλτα κ.λ.π. και εξασφαλίζει σοβαρά έσοδα στα κράτη και την βέλτιστη εικόνα των λιμένων τους στους συναλλασσόμενους και στους επισκέπτες.  Τα κράτη εμπιστεύονται στους πλοηγούς τους την ασφάλεια της ναυσιπλοϊας στα λιμάνια και κατά την προσέγγιση τους και την περιβαλλοντική προστασία από ρύπανση, θέματα που άπτονται της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος.
Οι Ελληνες πλοηγοί έχουν ως  στόχο να σταθούν επάξια έναντι των Ευρωπαίων συναδέλφων τους, να συμβάλουν στον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υπηρεσιών, να εισφέρουν σοβαρά έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο, να εξασφαλίσουν παλαιές και νέες θέσεις εργασίας και κυρίως να εκσυγχρονίσουν μία υπηρεσία «βιτρίνα» για την εμπορευματική και τουριστική κίνηση των λιμένων. Για να εξυπηρετήσουν το στόχο τους αυτό, ήδη και στο στάδιο των εργασιών της Επιτροπής του ΥΕΝ, εκπόνησαν οικονομοτεχνική μελέτη, επιχειρησιακό σχέδιο, ζήτησαν και έλαβαν γνωμοδοτήσεις από έγκριτους νομικούς προς επίλυση των νομικών ζητημάτων του εγχειρήματος, διερεύνησαν τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του σχήματος που προτείνουν, συνεργάστηκαν με πανεπιστημιακά ιδρύματα για την μηχανογράφηση τους, με διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς για την εκπαίδευση και την πιστοποίηση τους κ.λ.π. Αντί της υγιούς επιχειρηματικότητας που δείχνουν να αναπτύσσουν οι πλοηγοί, οι οποίοι στο στάδιο ακόμη των συζητήσεων ανταποκρίθηκαν σε χρόνιες ανάγκες και είναι έτοιμοι να επιλύσουν προβλήματα που δεν επιλύθηκαν τα τελευταία είκοσι χρόνια, ο κος Υπουργός προκρίνει ένα άλλο «δημόσιο» με σοβαρότερες παθογένειες από το υπάρχον, μεγαλώνοντας το «κράτος-επιχειρηματία» και στραγγαλίζοντας τους ανθρώπους της εργασίας που γνωρίζουν το αντικείμενο τους και μοχθούν μέσω της ανάπτυξης των υπηρεσιών που παρέχουν, για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας τους και δημιουργία νέων θέσεων.



                                                                                                                                                     

                                                          

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου